23
کد خبر: 1012
برچسب‌های خبر: - آیین گرامیداشت روز معلم - نوشهر - صالحانی - استادیان
تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۲/۱۴
____________________

آیین گرامیداشت روز معلم با حضور شهریارخواجه صالحانی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور در نوشهربرگزارشد


شهریار خواجه صالحانی در آیین گرامیداشت و تکریم از مقام معلمان در نوشهر مازندران:

نهضت مدرسه‌سازی دولت وفاق ملی الگویی نوین در مدیریت کلان کشور/ تکریم مقام معلم، ژرف‌ترین جلوه قدرشناسی است

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به منزلت والای معلمان در نظام تعلیم و تربیت کشور، از آنان به عنوان شخصیت‌های علمی و تربیتی، نه صرفاً کارمند یاد کرد و تأکید کرد: مربی در سند تحول، عنصر اصلی تربیت است و باید آراسته به فضایل اخلاقی باشد؛ تا متربی متخلق به اخلاق اسلامی شود.

معلم (2).JPG


 

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران، آیین گرامیداشت و تکریم از مقام معلمان در نوشهر مازندران در روز شنبه 13 اردیبهشت با حضور شهریار خواجه صالحانی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور، کامران پولادی نماینده محترم مردم شریف نوشهر، چالوس وکلاردشت در مجلس شورای اسلامی، مهدی استادیان ساروی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس مازندران و مدیران و معلمان شهرستان نوشهر برگزار شد.

 

شهریار خواجه صالحانی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این مراسم، اظهار داشت: بهترین درودها و سلام‌ها تقدیم به روح بلند حضرت امام خمینی (ره)، شهدای والا مقام این سرزمین، معلمان و دانش‌آموزان آسمانی که همواره روشنی‌بخش مسیر فرهنگ و اندیشه این مرز و بوم بوده‌اند، و نیز به روح پاک هم‌میهنان عزیزمان که در حادثه دلخراش بندرعباس جان خود را از دست دادند.

 

وی با ادای احترام به مقام معلم و با نگاهی عمیق به نقش کلیدی معلمان در مسیر تحقق سند تحول بنیادین، گفت: مربی در سند تحول بنیادین، عنصر اصلی تربیت است. او تنها یک کارمند اجرایی نیست، بلکه یک شخصیت علمی و تربیتی است که آینده‌سازان کشور را با دل، جان، علم و اخلاق تربیت می‌کند. همه معلمان، مربی‌اند و باید آراسته به فضایل اخلاقی باشند تا بتوانند متربی خود را آنگونه که سند تحول انتظار دارد، پرورش دهند؛ چراکه از کوزه همان برون تراود که در اوست.

این مقام ارشد سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به جایگاه معلم در باورهای دینی، فرهنگی و اجتماعی ایرانیان، افزود: از پدر گر قالب تن یافتیم، از معلم جان روشن یافتیم. اگر در روز پدر دست پدر و در روز مادر، دست مادر را می‌بوسیم که حق هم هست و لذتی بالاتر از آن نیست، بوسه بر دست معلم، معنای عمیق‌تری دارد؛ چراکه معلم، جان ما را شکل داده و مسیر اندیشیدن را به ما آموخته است. این بوسه، ژرف‌ترین جلوه قدرشناسی است.

 

خواجه‌صالحانی در ادامه به سخنی از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و اذعان داشت: من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً؛ هر که به من کلمه‌ای بیاموزد، مرا بنده خود ساخته است. این جمله، تنها شعار نیست، بلکه نگاهی ژرف به رابطه معلم و شاگرد دارد. باید از علی (ع) بشنویم و بفهمیم که علم، چراغ راه است و معلم، مشعل‌دار آن.

 

وی با خواندن بیتی از سعدی شیرازی که می‌فرماید: پادشاهی پسر به مکتب داد / لوح سیمینش بر کنار نهاد؛ بر سر لوح او نبشته به زر / جور استاد به ز مهر پدر

افزود: این نگاه عمیق فرهنگی و ادبی به نقش معلم، ریشه در تاریخ تمدن ایرانی و اسلامی ما دارد.

 

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور، با استناد به حدیث پیامبر اکرم (ص) گفت: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: خداوند و فرشتگان او، حتی مورچه در لانه‌اش و ماهی در دریا، بر کسی که به مردم خوبی بیاموزد، درود می‌فرستند. این جایگاه والا نشان می‌دهد که تکریم معلم را نباید به روز و ماه و هفته محدود کنیم.

 

وی تأکید کرد: تکریم معلم را نباید به لفظ و سخن خلاصه کرد، بلکه باید به رفتار و عمل تبدیل شود. تکریم معلم را نباید تنها به رفاه و معیشت گره زد، بلکه باید  ایمان و باور ما نسبت به نقش و جایگاه او گره بخورد.

 

خواجه‌صالحانی به روند گسترش نهضت مدرسه‌سازی در کشور پرداخت و عنوان کرد: در دولت وفاق ملی، نهضت مدرسه‌سازی به یک مطالبه اجتماعی و جریان مردمی تبدیل شده است. امروز ما با الگویی نوین در مدیریت کلان مواجه‌ایم، الگویی که در آن مسئله از دل مردم و بهره‌گیرندگان واقعی مطرح می‌شود، سپس به مطالبه‌ای عمومی تبدیل می‌گردد و با مشارکت مردمی حل می‌شود. این مشارکت، نه تنها موجب شتاب در توسعه فضاهای آموزشی شده، بلکه همبستگی ملی را نیز تعمیق بخشیده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: خواست صریح دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم، نیز در همین راستاست: مردم اگر بخواهند، ما کمک می‌کنیم؛ مردم اگر بخواهند، ما موفق می‌شویم. این جمله ساده، اما راهبردی، اساس مشارکت‌محوری در توسعه آموزش و پرورش را نشان می‌دهد.

مهدی استادیان ساروی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس مازندران نیز در حاشیه این آیین گفت

 

" تا مرد سخن نگفته باشد              عیب و هنرش نهفته باشد. "

جا دارد که در این روز بزرگ از معلم راستین و دلسوز استاد شهید مرتضی مطهری یاد کنیم و بر روان پاک و روح بزرگش درود فرستیم که به مناسبت این بزرگ مرد فرزانه است که امروز را روز معلم نامیده اند روحش شاد و یادش گرامی باد .

استادیان گفت:معلمان به ما یاد می دهند که چگونه از کسانی که در حق ما خوبی و بزرگواری کرده اند قدر دانی و سپاس گزاری کنیم . چگونه در قبال خوبی که در حق ما شده ، عکس العمل نشان دهیم . و همین طور چگونه حتی جواب بدی را با خوبی دهیم .... و در محضر کدام استاد ، کدام بزرگ مرد می توان چنین مطالبی را یاد گرفت

 

پس با این اوصاف معلمی شغل یا حرفه نیست ، معلمی تعهد و عشق است معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک معلمان دلسوز و بزرگ نهفته است .

 

 

وی افزود: معلمی نه تنها شغل نیست بلکه عرصه و میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن است یاد دادن آنچه را که برای پیشرفت و بزرگ شدن یک شاگرد و دانش آموز لازم است معلمان با اعمال و رفتاری که انجام می دهند روی ما تأثیر می گذارند و این تأثیر باعث می شود که آن اعمال را از آنها یاد بگیریم .

 

معلمی واژه ای است مقدس که پیامبران ما برای عمل به مأموریت خود و ابلاغ وحی به مردم ، این منصب را دارا بوده اند .

روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس مازندران

 


آخرین خبرها...